Kompendium aktuálnych modernizačných projektov ozbrojených síl

Autor: Vladimír Bednár | 8.2.2015 o 20:07 | (upravené 8.2.2015 o 21:54) Karma článku: 5,32 | Prečítané:  1480x

O modernizácii OS SR sa v súčasnej dobe veľa hovorí. Často v populistický ladených komentárov typu „Glváč je najväčším zbrojárom Slovenska“. Takto komentáre sú neprofesionálne s populistické. Netreba však súčasne vedenie MO ľutovať. Súčasná vládna moc sama živila pocit zbytočnosti OS SR politikárčením v predchádzajúcich rokoch. Aby bolo správne zhodnotiť aj napriek neoprávnene negatívnemu postoju spoločnosti k modernizácii je dobre si pripomenúť niektoré menej známe fakty. 

Stíhacie lietadla

História

História slovenských Mig 29 ako väčšiny výzbroje  OS SR siaha do 80 rokov. ASR v roku svojho vzniku zdedila 10 MIG 29 ktoré boli v nasledujúcich rokoch posilnené ďalšími 14 lietadlami. Model 2010 plánoval nahradiť Mig 29 po roku 2005. Avšak plánovaná suma na to vyčlenená (9,393 mld. Sk) nebola k dispozícii a navyše by táto suma nestačila k plánovanému nakutiu 18 moderných lietadiel. Preto sa v rokoch 2005 až 2006 realizovala v súlade s modelom 2015 modernizácia 12 Mig 29, pričom pred modernizáciou museli Mig 29 opätovne podstúpiť generálnu údržbu ktorá stala 0,69 mld. Sk.  Následná samotná modernizácia  mala hodnotu ďalších 1,67 mld. Sk.

Do kedy

Predpokladaná technická životnosť konči v roku 2021. Do roku 2016 je zabezpečená prevádzka Mig 29 tzv. abonentnou zmluvou.

Súčasný stav

Ministerstvo obrany jedná od roku 2013 o prenajme Gripenov.

Cena

Podľa vyjadrenia súčasného ministra obrany je rozpočet na prenájom Gripenov o 10 % vyši ako súčasné náklady na prevádzku. Ročná cena za prenájom Gripenov by teda nemala presiahnuť 36,3 mil. eur v cenách z roku 2010 ďalšie náklady predstavujú náklady na výzbroj. Konečna suma by teda mala byť nižšia ako 40 mil. eur/rok.

Kontroverzie

Pri uvedených zdrojoch bude možné prenajať len 7-8 lietadiel a 1000 až 1200 letových hodín. Pri 60 % letuschopnosti bude k dispozícii len 4 až 5 lietadiel. To nebude postačovať na zabezpečenie pohotovosti NATINADS a výcviku. Výcvik a ochranu nášho vzdušného priestoru bude preto závislá na spolupráci s inou krajinou. V konečnom dôsledku to znamená zásadnú redukciu spôsobilosti.

Viacejučelové vrtuľníky

História

Model 2010 stanovil životnosť vrtuľníkov Mil Mi-17 na 20 rokov. Ďalšiu životnosť mala predlžiť postupná modernizácia. Prvá etapa modernizácie bola realizovaná od roku 2002 do roku 2006 (11 ks Mil Mi-17 M  ako Moder). Model 2015 následne nadviazal na Model 2010 ďalšou modernizáciou 4 vrtuľníkov LPZS ktorú zaradil do projektov z hlavnou prioritou, teda projektov ktoré mali byť realizované do roku 2007. Táto modernizácia bola za počatá v roku 2006. Znižovanie rozpočtu počas v rokoch 2006 až 2010 ale viedlo napriek vysokej priorite k omeškaniu modernizácie. Blížiaci sa koniec technickej životnosti Mil Mi-17 chcela vyriešiť Biela kniha súčasnej vlády modernizáciou vrtuľníkov ktorá mala byť zrealizovaná do konca tohto roku.

Do kedy

Životnosť vrtuľníkov postupne končí do roku 2020.

Súčasný stav

Ministerstvo obrany dostalo ponuku na kúpu vrtuľníkov UH 60 M Black Hawk. Druhým kandidátom ktorý oznámil že sa zúčastní výberu je Augusta Westland s typom AW139M. Do úvahy pripadajú aj ďalšie typy ako napríklad NH90.

Cena

Zatiaľ je známa len predbežná cena za 9 ks UH 60 M Black Hawk v cene 300 mil. eur

Kontroverzie

Zatiaľ so hovorí len o 9 kusoch. OS SR však do roku 2020 potrebujú nahradiť 15 vrtuľníkov. Zároveň sa doteraz ako o favoritový hovorilo o AW139M alebo AW149  ktoré majú technické obmedzenia a koncepčné nepredstavujú najvhodnejší typ pre OS SR.

Taktické dopravné lietadla

História

Štúdie na nahradenie taktických dopravných lietadiel tiež siahajú do dôb pred 1989 rokov. Taktické dopravné lietadla predstavovali AN 12, AN 24, AN 26. Všetky tieto tipy zdedila aj ASR v roku 2003. Podľa plánov z roku 1989 posledné kusy IL 14 a AN 24 mala nahradiť vtedy vyvíjaná L610. AN 12 a AN 26 mali nahradiť AN 32. Po vyradení AN 12 a havárii AN 24 v roku 2006 a následnom vyradení AN 24 zostali vo výzbroji OS SR len 2 ks AN 26. Model 2010 predpokladal len modernizáciu AN 24 a AN 26 tak aby splnili podmienky ICAO. Modernizácia AN 26 bola nahradená za nákup až po roku 2006 kedy započal výberový proces na nákup nových taktických dopravných lietadiel ktorý skončil výberom C-27 J Spartan.

Do kedy

Model 2010 nestanovil životnosť AN 26 ich životnosť však po modernizácii mohla dosiahnuť úroveň 35 rokov.

Súčasný stav

Ministerstvo obrany podpísalo zmluvu na dodavku 2 C-27 J Spartan

Cena

99 mil. eur

Kontroverzie

Časť odborníkov spochybňuje prioritu nákupu taktických dopravných lietadiel. Uvádzajú že letecká doprava po ukončení veľkých misii bude dosahovať nižšiu prioritu a preto by bolo efektívnejšie investovať prostriedky inde. Pochybnosti vyvoláva aj cena. Napríklad Peru koncom roka 2013 objednalo 2 C-27J v cene 121,986 miliónov US $ (90,266 mil. eur). Rozdiel v cene môže spôsobovať okrem iného predpoklad že Peru nakúpi v budúcnosti 12 lietadiel alebo rozdielne vybavenie lietadiel a rozsah služieb. Ministerstvo však zatiaľ hodnoverne nevyvrátilo tieto pochybnosti.

Radary ďalekého dosahu

História

Prápor rádiolokačného prieskumu v súčasnej dobe prevádzkuje 3 tipy rádiolokátorov. Najstarší predstavuje P-37 najvýkonnejší je typ ST 68 oba tieto rádiolokátory pochádzajú s ZSSR. Tieto typy ďalekého dosahu dopĺňal typ RL 4A korí je stredného dosahu. Model 2010 stanovil životnosť rádiolokátorov na 18 rokov. Preto všetky rádiolokátory prešli v rokoch 2001 až 2006 postupne modernizáciou na typy P-37MSK, RL-4AM a ST-68MSK tá predlžila ich životnosť o ďalších 15 rokov.

Do kedy

Z vyššie uvedeného vyplýva že životnosť prvých rádiolokátorov konci v roku 2016 a posledných v roku 2021.

Súčasný stav

MO vydalo predbežné oznámenie o verejnej súťaži na obstaranie 2 RL ďalekého dosahu. K typom ktoré by pripadali do úvahy v patria napríklad RAT-31, Giraffe 8A alebo Ground Master 400.

Cena

Predbežná cena je 60 mil. eur.

Kontroverzie

Mimo predpokladaných 2 RL ďalekého dosahu bude potrebné v nasledujúcich rokoch (do 2021) nakúpiť ďalších 10 RL stredného dosahu ich cena by sa pohybovala okolo 150 mil. Do roku 2013 bude potrebné ďalej modernizovať pasívne prieskumne systémy práporu rádiolokačného prieskumu. Nie je jasné akým spôsobom MO chce zabezpečiť potrebnú výmenu. Ani toto však nie je koniec potrieb rádiolokačnej techniky OS SR. Výmenu čakajú aj letiskové rádiolokátory.

Modernizácia BVP

História

Prvý plán na náhradu BVP 1-2 opätovne pochádza s čias s pred roka 1989. Počas 80 rokov rezort obrany pripravoval nasledovnú licenčnú výrobu BMP 3. Rozpad východného bloku však tieto planý zhatil. Model 2010 stanovil životnosť oboch BVP na 25 rokov. Takto stanovená technická životnosť BVP postupne končila v predchádzajúcich rokov. Preto model 2015 predpokladal že v rokoch 2011 až 2014 dôjde k nákupu kolesových OT pre jednu brigádu a do roku 2015 dôjde k modernizácii BVP 2. Opäť škrty v rozpočte v rezorte MO v rokoch 2006 až 2010 prakticky znemožnili tento plán. Biela kniha prijatá v roku 2013 predpokladala čiastočné nahradenie BVP viacúčelovými taktickými vozidlami (za nič nehovoriacim názov sú schované ľahké vozidla s pohonom 4x4 a s proti mínovou a balistickou ochranou) a od roku 2016 začne náhrada BVP novým typom bojového obrneného vozidla alebo modernizáciou zavedeného BVP-2.

Do kedy

Podľa bielej knihy prvý prápor mal byť prezbrojený viacúčelovými taktickými vozidlami do konca tohto roku. PO roku 2015 ma pokračovať prezbrojenie ďalších 2 práporov brigády viacúčelovými taktickými vozidlami.

Súčasný stav

Ministerstvo obrany doteraz nepodpísalo žiadnu zmluvu na nákup ľahkých vozidiel s pohonom 4x4 a s proti mínovou a balistickou ochranou. Je preto skoro isté že ani tento plán na modernizáciu MO nedodrží. V prvej polovičke roku 2014 prebehli vojskové skúšky modernizovaného BVP, ktoré skonštatovali niektoré nedostatky. Projekt modernizácie naďalej pokračuje aj keď nemá takú prioritu ako vyššie uvedené projekty.

Cena

Cena za modernizované BVP sa pohybuje okolo 1 mil. eur.

Kontroverzie

Modernizácia BVP predlží životnosť BVP len o približné polovicu času ako by slúžili nove OT alebo BVP. Dvojnásobná životnosť spolu s nižšími prevádzkovými nákladmi kolesových OT spôsobuj že náklady rozrátané na rok životnosti sú u nových kolesových OT nižšie ako u modernizácii BVP. Modernizované BVP tiež v niektorých technických parametroch ako napríklad stupeň ochrany spodnej časti vozidla veľmi nízke hodnoty. Kolesové OT tiež ponuka vyšší stupeň taktickej mobility avšak naopak vykazuje nižšiu prechodnosť v teréne. Pochybnosti vyvoláva aj plán prezbrojiť celu jednu brigádu ľahkými vozidlami s pohonom 4x4 a s protimínovou a balistickou ochranou. Takáto vyzbroj je vhodná pre ľahké jednotky od ktorých sa očakáva vysoká taktická a strategická mobilita a nasadenie v konfliktoch s nízkou intenzitou. Biela kniha však predpokladá že dôjde k prezbrojeniu takýmto vozidlom polovicou pozemných síl a to by znamenalo že by OS SR boli jednostranne zamerané a teda aj omnoho zraniteľnejšie a menej funkčné čo neodpovedá ani aktuálnym zmenám v bezpečnostnom prostredí.

Nákladné terénne automobily a terénne osobne automobily

História

Slovenská armáda pri svojom vzniku zdedila širokú škálu rozličných nákladných a osobných terénnych automobilov medzi ktorých patrili UAZ 452 a 469, GAZ 66, Praga V3S, Zil 131 a 157, Tatra 138, 148, 813, 815, KamAZ. Najrýchlejšiu výmenu potrebovali V3S. Posledné kusy prišli do CSLA v 1990 a napriek tomu že v CSSR sme nemali ekvivalent amerického zákona „after next“ ČSLA toto nepísané pravidlo dodržiavala. Vývoj náhrady za V3S začala už v roku 1965! V rokoch 1968 až 1971 v Pražskej Avii boli vyrobené prototypy s označením S430. Vyvinuté vozidlo však bolo horšie ako pôvodná V3S a preto dočasne dostala prednosť náhrada v podobe modernizácie V3S. Druhy pokus o náhradu V3S za počal v roku 1982 kedy vznikla opäť v Avii štúdia STA na základe ktorej následne vznikli v rokoch 1982 a 1984 niekoľko prototypov z označením Devín. Ich výroba mala za počať v roku 1992 avšak politické zmeny tomu zabránili. Tretí pokus ktorý vyústil do súčasných Aktisov za počal v polovičke 90 rokov. Po porovnávacích skúškach uskutočnených v rokoch 1995 až 1996 ktorých sa zúčastnili typy Sipox Corso, Steyer 12M21, Mercedes Benz 1117A a Unimog 1550L. Skúšky preukázali že typ Sipox Corso ktorý vychádzal s typu LIAZ nie je schopný zabezpečiť potrebné technické parametre. Preto bol pre budúci vývoj zvolený projekt ktorý predstavil Sipox a ktorý vychádzal z typu Steyer 12M21 pričom na vývoji sa podieľa firma MAN. Výsledkom tohto projektu je Aktis ktorý bol zavedený do ASR v roku 2000. V tom čase však už 55 % stredných terénnych automobilov vozidiel ASR bolo po dobe technickej životnosti. Odlišná situácia bola u Osobných terénnych automobilov (OTA). Po ukončení dodavok nových UAZov po roku 1989 vozový park OTA rýchlo zastarával. Dôvodom je rýchlejšie technické zastarávanie OTA. Napríklad v rámci Modelu 2010 sa konštatovalo že už v roku 2000 bolo 98% OTA ASR po technickej dobe životnosti! Čiastočné sa OS SR pokúšali tento problém riešiť. Príležitostným nákupom rozličných typov OTA a to najme pre  potreby jednotiek vysielaných do misii a vojenskej polície. Z týchto typov najväčšie rozšírenie zaznamenal Mercedes triedy G. Takéto plátanie dier však nedokázalo vyriešiť hlavný problém a to potrebu celkovej výmeny OTA. To mala zabezpečiť kompletné výmena. Model 2010 a Model 2015 náhradu UAZov zaradili medzi projekty strednej dôležitosti plánovalo sa že takáto výmena nastane do roku 2010. Opäť škrty rezorte obrany v rokoch 2006 až 2010 tento plán znemožnili. Začiatok výmeny Uazov sa podarilo zrealizovať až v roku 2012 kedy OS SR obžrali prvé Land Roveri. Najlepšia situácia v týchto troch kategóriách bola v kategórii ťažkých terénnych automobilov. Napriek faktu že ASR v rokoch 1993 až 2000 neobžrala ani jeden nový ťažký nákladný automobil. V roku 2000 len 28 % bolo po technickej dobe životnosti. OS SR však potrebovalo naplniť potrebu moderných logistických vozidiel na prepravu ISO kontajnerov a preto už model 2010 stanovil požiadavku na nákup takýchto vozidiel pre dopravnú rotu. O 10 rokov neskôr však už aj kategória ťažkých terénnych automobilov vykazovala masívnej technickej zastaranosti a naštartoval proces obnovy parku OS SR aj v tejto kategórii.

Do kedy

Všetky UAZi a Pragi V3S, ako aj Tatry 815 zdedené po ČSA sú dlhodobo po dobe technickej životnosti. Ide o približne polovicu parku terénnych nákladných a osobných vozidiel

Súčasný stav

Od roku 2012 do konca roka 2015 140 Land Roverov. Za 15 rokov OSSR odobrali okolo 180 Aktisov a ešte menší počet Tatier 815 a MAN HX.

Cena

Cena Land Roverov je približne 73 000 eur/kus, Aktis vyjde na 197 500 eur a Tatra 815 alebo MAN od 300 000 do 600 000 eur podľa konfigurácie.

Kontroverzie

V súčasnej dobe OS SR nahradili približne 50 % V3S novými Aktismi. Ak bude modernizácia pokračovať takým to tempom posledné V3S OS SR nahradia v roku 2030! Zároveň OS SR zaradila v krátkom čase v tej istej kategórie 2 typy rozličných nosičov kontajnerov. Tatra 815 8x8 a MAN HX 32.440 8x8. Tento krok samozrejme znamená mrhanie zdrojov.

Ručné zbrane

História

Snaha o obmenu aktuálnej palety ručných zbraní siaha do roku 1977. Vtedy začal vývoj modulovej serii zbraní Lada. Ten vyvrcholil v roku 1984 za počatím výroby prototypov a následnej overovacej série ktorá bola v roku 1989 podrobená vojskovým skúškam a v roku 1990 mala za počať dodávka ozbrojeným silá. Zmena politického systému opätovne učinila koniec týmto snahám. Zbrane série Lada mali nahradiť aj samopaly z výzbroje CSLA a časť Univerzálnych guľometov. U pištolí bola situácia o čosi lepšia a to napriek faktu že koncepčne boli pištole zastarane už v dobe ich zavadzania do ČSLA. Len v roku 1983 prichádzala do výzbroje CSLA CZ vz. 82. Napriek nedostatkom pištole sa predpokladalo že pištoľ bude potrebné nahradiť okolo roku 2012.

Do kedy

Opäť je už neskoro.

Súčasný stav

Podľa Národného riaditeľa pre vyzbrojovanie sa v súčasnej dobe dokončuje špecifikácia podľa ktorej budú obstarané automatické pištole. Ministerstvo obrany podpísalo zmluvu na nákup automatických pušiek CZ-805 BREN pre prápor ISTAR. Minister obrany, náčelník Generálneho štábu ako aj veliteľ pozemných síl svorne tvrdia že nejde o začiatok prezbrojenia.

Cena

Cena automatickej pušky s príslušenstvom je okolo 1800 eur, cena pištole okolo 400 eur.

Kontroverzie

U automatickej pušky vyvoláva najväčšie kontroverzie samotný nákup automatickej pušky BREN. Puška sa vyznačuje podpriemernou kvalitou a naopak nadpriemernou cenou. Pochybnosti vyvoláva aj fakt že ministerstvo tvrdí že nejde o začiatok prezbrojenia to však znamená že vyhadzuje peniaze per ad hoc príležitosť.

Ďalšie plánované modernizácie

Celkový objem prebiehajúcich a ohlásených modernizačných projektov s výnimkou prenájmu lietadiel Gripen sa blíži sume 500 mil. eur. Ako už bolo spomenutých ministerstvo predpokladá že náklady na prenájom Gripenu budú približne vo výške viac ako 36 mil. eur ročne. Žiaľ ako je vyššie uvedené ani takýto finančný objem  nie je postačujúci na pokrytie objektívnych potrieb OS SR. Dorovnanie tohto deficitu by si vyžadovalo dodatočné zdroje vo výške minimálne ďalších 500 mil. eur. To všetko v horizonte 5 rokov. Žiaľ súčasná vláda sa rozhodla pokračovať v nezodpovednej politike a demagógii. O to bolestivejšie sa tento krok bude naprávať v budúcnosti. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

PLUS

Kupujúci Japonec? Neexistuje, tvrdia stánkari z vianočných trhov

Strávili sme jeden deň so stánkarmi, aby sme zistili ako vidia návštevníkov spoza svojich pultov.

SVET

Taliani hlasujú v referende o ústavnej reforme

Výsledok hlasovania rozhodne o budúcnosti premiéra Renziho.

SVET

Ukradnutú bránu z koncentračného tábora našli v Nórsku

Ukradli ju pred dvoma rokmi z Dachau.


Už ste čítali?