reklama

Efektivita modernizácie BVP

Ministerstvo obrany SR podpísalo 1. marca 2016 zmluvu na modernizáciu 18 ks bojových vozidiel pechoty (BVP) vo výške do 27 mil. eur.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (20)

V súčasnej dobe sú známe len neoficiálne informácie o tomto kontrakte. Pri nedostatku informácii nie je možné objektívne posúdiť čí je modernizácia efektívna. Je však možné objasniť základné pravidla určovania efektivity modernizácie BVP a tak v budúcnosti jednoznačné stanoviť či je tato modernizácia efektívna.

Modernizácia BVP

Zbraňové systémy rovnako ako všetky technické celky prirodzene strácajú svoju technickú životnosť. Strácanie technickej životnosti možno rozdeliť na technické zastarávanie, teda také zastarávanie, kedy schopnosť plniť ciele na ktoré bol systém zhotovený je znemožnená technickou zastaranosťou jednotlivých komponentov a na technické opotrebenie. Vzhľadom na rozdielne zastarávanie a opotrebenie jednotlivých technických celkov z ktorých je zbraňový systém zostavený je možné predlžiť technickú životnosť zbraňových systémov či už nahradeným najviac opotrebovaných komponentov alebo nahradením technicky zastaraných komponentov. Samotná modernizácia sa nedeje samoúčelne. Tak ako samoúčelné nenahradzujete časti vášho automobilu ale nahradzujete nefunkčné časti kvôli ich opotrebeniu aby sa zachovalá schopnosť prevádzky automobilu, aj technická modernizácia zbrojných systémov sa nerobí samoúčelne ale sa modernizáciou obnovuje schopnosť plniť úlohy kladené na príslušný zbrojný systém.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Interiér BVP M2 SKCZ. Aj takto zásadná modernizácia by nemala byť drahšia ako 1,75 mil. Eur.
Interiér BVP M2 SKCZ. Aj takto zásadná modernizácia by nemala byť drahšia ako 1,75 mil. Eur.  (zdroj: Vladimír Bednár)

Bojová hodnota BVP

Schopnosť plniť úlohy kladené na príslušný zbrojný systém definuje jeho bojovú hodnotu. Technicky je daná súborom takticko-technických parametrov ktoré determinujú schopnosť zbrojných systémov plniť úlohy na modernom bojisku. Hlavnou úlohou moderných BVP je zabezpečiť prepravu mechanizovaného družstva a poskytnúť mu palebnú podporu. Vo všeobecnosti u bojových vozidiel tieto parametre možno začleniť do 3 kategórií – Palebná sila, odolnosť, pohyblivosť. U BVP sa pridáva 4 špecifický súbor parametrov a to kvalita bojového a prepravného priestoru mechanizovaného družstva. Všetky tieto parametre sú navzájom prepojené a dosiahnutá úroveň parametrov musí korešpondovať z očakávanými taktickým použitím. Pokles hodnoty bojových vozidiel nie je lineárny s poklesom hodnoty príslušného parametru. Príslušné technické parametre taktiež nesmú poklesnúť pod istú kritickú hranicu. Prekročenie kritickej hranice parametru by degradoval praktickú bojovú hodnotu celého BVP na hodnotu blížiacej sa nule. Historickým príkladom takého to prekročenia kritickej hodnoty parametra môže byť 2. vojna v Perzskom zálive kde tanky T-72 použite Irakom síce mali mnohé parametre porovnateľné s ich konkurentmi , avšak ich systém riadenia paľby mal za zníženej viditeľnosti neporovnateľné nižší dosah ako termovízne systémy amerických tankov M1 Abrams. Mnohé Iracké tanky tak boli zničené bez toho aby vôbec mohli zaznamenať prítomnosť amerických tankov. Ich bojová hodnota tak bola za podmienok obmedzenej viditeľnosti prakticky nulová. Preto je potrebné aby prípadná modernizácia prekonala vo všetkých parametroch takéto kritické hranice.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pomer cena a hodnota

Základným meradlom hodnotenia efektivity modernizácie BVP je hodnotenie pomeru dosiahnutej bojovej hodnoty voči dosiahnutej cene. Nejde však len o hodnotenie dosiahnutej bojovej hodnoty a vynaložených nákladov ale aj časovej zložky hodnoty rozloženej na dobu trvania technickej životnosti. Napríklad ak by plánovaná modernizácia BVP zabezpečila že modernizované BVP by malo rovnaké kvalitatívne parametre ako nove BVP avšak technická životnosť modernizovaného BVP by bola len polovičná je logické že cena modernizácie musí byť nižšia ako polovičná cena nového BVP. Modernizáciou sa však zvyčajne nepodarí dosiahnuť rovnaké kvalitatívne parametre ako v prípade nákupu nového BVP a teda ak kvalitatívne parametre modernizovaného BVP budú nižšie ako kvalitatívne parametre nového BVP adekvátne sa musí znížiť aj cena za modernizáciu BVP. Napríklad ak v minulosti pripravovaná modernizácia BVP Šakal poskytla zasadne nižšiu balistickú odolnosť ako nové BVP (Šakal STANAG 4569 3-4 a u ochrane dna korby STANAG 4569 1b/2a, moderne BVP – Ulan, CV 90 STANAG 4569 5-6 a u ochrany dna korby STANAG 4569 4a/b), nižšiu palebnú silu (menej kvalitný systém riadenia paľby, radenia bojovej činnosti a kanón 2A42 ktorý dosahuje nižšie balistické výkony ako kanóny z muníciou 30x173 mm) a mierne nižšiu pohyblivosť (Napr. BVP Ulan 530 kw pri 29 t – Šakal 300 kw pri 18 t)a modernizácia mala predlžiť technickú životnosť o 50 % potom by náklady na túto modernizáciu mali byť nižšie ako odpovedajúci pomer k cene nových BVP (cca 1,75 mil. eur pri BVP Šakal ak by modernizácia nemala iné technické problémy).

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Modernizácia a domáci priemysel

Predchádzajúce úvahy sa zaoberali hodnotením pomeru ceny a hodnoty modernizovaného BVP. Modernizácia BVP realizovaná slovenskými firmami má však aj sekundárne pozitívne efekty. Zjednodušené by sa dalo povedať že z nakúpenej modernizácie alebo nového BVP platíme dane v mieste produkcie. Potom ak nakúpime modernizáciu alebo nove BVP u slovenských firiem čas vynaložených nákladov sa vráti vo forme dani a odvodov do štátneho rozpočtu. Veľkosť tejto časti odpovedá miere daňového a odvodového zaťaženia a miere reálneho podielu národných dodávateľov na príslušnej modernizácii alebo novom BVP. Napríklad keď v roku 2006 došlo k zastaveniu nákupu obrnených vozidiel Aligator. Ministerstvo obrany argumentovalo názorom že nákupom vozidiel zo zahraničia sa ušetrí 5 mil. sk. Cena najlačnejšie verzie Aligatora vtedy bola 22,5 mil. Sk. Slovenské firmy sa na výrobe Aligatora podieľali cca z 55 % čo znamená že pri 40 % daňovom zaťažení by porovnateľná cena čisto zo zahraničia obstarávaného vozidla bez vplyvu prípadných kompenzácii bola len 17,5 mil. sk . Je však logické že na produkcii nových BVP sa môžu tiež podieľať Slovenské firmy. Pritom podiel slovenských firiem na výrobe nových BVP môže dosiahnuť podobne hodnoty ako v prípade modernizácie BVP (napríklad podiel českých kolesových BVP Pandur sa české firmy podieľali z 40 %).

SkryťVypnúť reklamu
reklama
CV 9035 príklad nového moderného BVP
CV 9035 príklad nového moderného BVP (zdroj: www.panzerbaer.de)

Kedy je teda modernizácia BVP za 1,5 mil. eur skutočne zmysluplná

Ako je z vyššie uvedených príkladov zrejme každú modernizáciu treba hodnotiť komplexne s dôrazom na reálny pomer bojovej hodnoty a reálnej ceny vozidla s zohľadnením dĺžky technickej životnosti a hodnoty sekundárnych vplyvov . Ak cena nového a moderného BVP sa pohybuje okolo 5 mil. eur. a modernizované BVP dosiahne 70 % bojovej hodnoty moderných typov a predlží sa technická životnosť na polovicu technickej životnosti nového BVP, potom by cena modernizácie BVP nemala dosiahnuť výšku 1,75 mil. eur. Tuto hodnotu môže mierne zvýšiť fakt že modernizáciu realizujú slovenské firmy. Prípadná zásadná odchýlka od tejto hodnoty je však neopodstatnená, pretože aj na produkcii nových BVP by sa mali podieľať slovenské zbrojárske spoločnosti.

Ak by však modernizácia BVP nedosiahla tak vysokých parametrov ako 70 % kvality nových BVP. Napríklad ak by modernizácia BVP pozostávala len z nahradenia veže modernou bezposadkovou vežou s moderných systémov riadenia paľby, modernizácie informačných systémov a ďalších drobných úprav podvozku, pričom by sa predĺžila technická životnosť o 15 - 20 rokov. Potom by vynaloženie 1, 5 mil. eur za takúto modernizáciu bol neoprávnený výdavok, pretože náklady nebudú odpovedať dosiahnutej bojovej hodnote. Pôjde potom o mrhanie disponibilných zdrojov nielen rezortu obrany ale celej našej spoločnosti.

Vladimír Bednár

Vladimír Bednár

Bloger 
  • Počet článkov:  147
  •  | 
  • Páči sa:  68x

Píšem tento blog od januára 2007. Prvý krát som publikoval v roku 1998 v časopise Apológia (predchodca časopisu Ministerstva obrany - Obrana). Tento blog bol citovaný v odborných a laických médiach na Slovensku (SME, Denník N, Trend, Aktuality.sk a ďalšie) v Iráne, Číne, Česku a Maďarsku. Tento Blog nie je jazykovo korigovaný. Zoznam autorových rubrík:  Ministerstvo obrany SRModernizácia OS SRSpravodajské službyObranné plánovanieBezpečnost. a obranná politikaMedzinárodná politikaIné

Prémioví blogeri

Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Zmudri.sk

Zmudri.sk

3 články
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Post Bellum SK

Post Bellum SK

73 článkov
Iveta Rall

Iveta Rall

86 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu