reklama

Hrdý nákup L-410

Mediálny rozruch ohľadne nákupu dvoch lietadiel L-410UVP-E20 Turbolet naším ministerstvom obrany skvelo dokumentuje súčasnú politickú situáciu. Na jednej strane schopnosť vládnej strany neúspech označiť za úspech a zároveň schopnosť dosiahnuť svojho cieľa, ktoré súčasná opozícia dávno stratila.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (3)
Taktické letecké zásobovanie amerických jednotiek v Afganistane C-212kou. Tak toto L-410 nikdy nedokáže.
Taktické letecké zásobovanie amerických jednotiek v Afganistane C-212kou. Tak toto L-410 nikdy nedokáže. 

Taktické letecké zásobovanie amerických jednotiek v Afganistane C-212kou. Tak toto L-410 nikdy nedokáže.

Ak sa Vám zdá, že predchádzajúce riadky sú miestami protichodne a miestami frustrované, nemýlite sa. Situácia okolo nákupu L-410 je taká. Keď pred koncom minulého tisícročia započalo skutočné budovanie slovenských ozbrojených síl, pretože do roku 1998 Slovensko nebudovalo moderne ozbrojené sily, len sme ich zdedili v zastaranej forme z čias studenej vojny a naše vtedajšie politické vedenie (rozumej Mečiar), nemalo skutočný záujem zmeniť ozbrojene sily na obraz modernej doby. Už v roku 2000 bolo jasne že modernizácia ozbrojených síl bude najväčším problémom. V modeli 2010 bolo skonštatované, že v roku 2010 bude 90 % techniky vzdušných síl po dobe životnosti. Zatiaľ čo vtedajšiemu vedeniu rezortu pod vedením SDKU sa podarilo uskutočniť úspešnú reformu ozbrojených síl, to isté vedenie úplne zlyhalo v obnove technického parku.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou

Ešte pred voľbami v roku 2006 v reakcii na toto, evidentne zlyhanie SDKU, Smer vyhlásil modernizáciu za jednu zo svojich priorít v rezorte. Napriek faktu, že rezort obrany pod vedením Smeru nedokázal zvrátiť zastarávanie techniky, ba pravé naopak prezbrojenie za prvej vlády Smeru postupovalo pomalšie. Smer však dokázal vytvoriť zdanie opaku tejto skutočnosti a to najmä vo vnútri rezortu. Podobne ako vo vnútri ministerstva vnútra si takto v ďalších voľbách dokázal na svoju stranu nakloniť mnohých príslušníkov ozbrojených síl.

Jeden z mala projektov, ktoré skutočne započala prvá vláda Róberta Fica, bolo práve vymenenie starých L-410 za nové. Nemýľme sa napriek tomu, že vtedajšie aj súčasne vedenie hovorí o výmene ide jednoznačné o kúpu nových lietadiel, pretože ich cena je 1,5-krát výšia ako tá, za ktorú L-410 sú ponúkané iným ozbrojeným silám (napríklad Rusku alebo Brazílii). Pôvodne výmena L-410 nebola prioritou. V tom čase bolo prioritou nákup stredných dopravných lietadiel, ktoré by nahradili AN-24 a neskôr AN-26. Pre L-410 sa predpokladala len modernizácia avioniky, ktorá by predĺžila ich životnosť a umožnila ich nasledujúce lietanie v podmienkach ICAO.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Pre veci neznalých by sa mohlo zdať, že krok vymeniť staré L-410 za nové, bol krokom v súlade s vtedajšími prioritami vlády. Tu si však treba uvedomiť, že pôvodne neplánovaný nákup nových lietadiel v kategórii ľahkých minul prostriedky na nákup techniky, ktorá je skutočne potrebná. Problémom nákupu nie je len pochybný význam, cena, ale aj správnosť voľby. V kategórii dvojmotorových 6 až 8 tonových dopravných lietadiel nie je veľa lietadiel, ktoré by mohlo nakúpiť naše ministerstvo obrany. Ak vylúčime s pochopiteľných dôvodov ruské a čínske produkty, zostava nám už len Európska CASA C-212-400, poľský PZL M28 Skytruck a spomínaná L-410. S uvedených troch lietadiel je L-410 naozaj najlačnejšia. Napríklad v súťaži o dodavku 50 lietadiel pre brazílske letectvo bol Skytruck 1,25 x drahšia a CASA dokonca 1,36 x. Problémom je však skutočnosť, čo za tie peniaze dostanete. Zatiaľ čo CASA a Skytruck majú zadnú nakladaciu rampu, L-410 len bočné dvere. Tento fakt degraduje L-410 len do úrovne efektívneho cvičného lietadla pre budúcich pilotov viacmotorových dopravných lietadiel, poprípade spojovacieho lietadla prepravujúceho cestujúcich (nie vojakov) na krátke alebo stredne vzdialenosti, respektíve lietadlá pre zdravotnícku prepravu na krátke a stredne vzdialenosti, kde opäť chýbajúca nákladová rampa je citeľný handicup. Pri L-410 nemôže byť ani reči o taktickom zásobovaní jednotiek, rovnako aj o taktickom výsadku. O tom, že to je holý fakt, svedčí aj skutočnosť, že zatiaľ čo Skytruck používajú americké špeciálne jednotky a CASA, je tak nedostatkovým tovarom, že v Afganistane si US ARMY prenajímajú súkromné CASI. O L-410 moderné ozbrojené zložky ani nezakopnú. Argument, že pre L-410 je máme vybudované logistické kapacity a vycvičený personál, je síce pravdivý, avšak kvalitatívny náskok CASI a Skytrucku je tak veľký, že kompenzuje nielen spomenutý fakt, ale aj vyššiu cenu.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Do celkom iného svetla tento výber však kladie skutočnosť, že čase súčasne, keď ministerstvo rozhodovalo o nákupe nových L-410, súťažilo aj nové stredné dopravné lietadlá. Víťazom tohto tiež medializovaného konkurzu je taliansko-americký C-27J Spartan. Nie žeby Spartan nebol to najlepšie, čo z toho konkurzu mohlo vzísť, ale iba za predpokladu, že budeme nakupovať len stredne dopravne lietadla. Situácia sa však diametrálne mení, ak si uvedomíme, že ak by sa obstarávanie ľahkých a stredných dopravných lietadiel hodnotilo spoločne, nastala by úplne iná situácia, pretože miesto víťaza Spartanu a L-410 mohlo naše letectvo získať od jedného dodávateľa kombináciu C-295 a C-212 od jedného dodávateľa. Za takýchto okolnosti by cena týchto lietadiel bola nižšia, miesto riešenia logistiky pre dva odlišne stroje od dvoch firiem by sme tu mali len jeden logistický reťazec a aj výcvik by sa zjednodušil pretože prechod z C-212 na C-295 je oveľa jednoduchší pre ich príbuznosť.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

A práve takéto účelové odborne zlyhania. Uvedené drobné rozdiely medzi tým, čo je zákonne a tým, čo je správne určujú, čo je pre Slovensku republiku najlepšie, a teda aj najlepšie pre jej občanov. Smutné je, že napriek faktu, že nákup L-410 a aj výhra C-29J bola sporná. Súčasná opozícia nedokáže korektne odpovedať na tento stav. Hlavný hlas kritizujúci spomínané nákupy patriaci exministrovi Galkovi sa počas svojho ministrovania viac staral o to, aby ukojil svoj stihomam a egocentrizmus ako o efektívne riadenie rezortu. Potom sa už súčasnému ministrovi ľahko namieta, že ak mala súčasná opozícia nejaký problém s nákupom L-410 mala to riešiť za svojej vlády. Samozrejme že, táto námietka je zavádzajúca, pretože Radičovej vláda nemohla nijako ovplyvniť prvý nákup L-410 a druhý odštartoval až tesne pred Vianocami, ale práve takáto demagógia bežnému voličovi Smeru stačí, aby sa ďalej otázkou ako je to vlastne s nákupmi L-410 nezaoberal.

Áno, ako som v perexe napísal nákup skvelo dokumentuje súčasnú politickú situáciu. Novinári vytiahli na svetlo túto kauzu. Nie pravica, lebo tú ani nenapadlo, že o kauzu ide (nie som si celkom istý či teraz nekrivdím Martinovi Fedorovi, pretože mám pocit, že sa kauzou servisu a prvého nákupu L-410 zaoberal na prelome rokov 2008 a 2009 roku). Novinári však napriek nespornej snahe nedokázali jasne a zrozumiteľné popísať, prečo ide o problém hodný pozornosti. Nie je to chyba novinárov. Novinár bez špecializácie asi ťažko môže rozumieť tejto problematike a na odborníkov, ktorí by dokázali kvalitne písať o problematike rezortu obrany sme ešte na Slovensku nedozreli. Pravica (v tomto prípade myslím SDKU, pretože ostatné pravicové politické strany s ideologických alebo politologických dôvodov nemôžu byť lídrom pravice) by mala aktívnejšie riešiť túto kauzu. Politika to nie je len generálny prokurátor alebo otázka daní a rozpočtu. Drvivá väčšina občanov nemá problémy s nefungujúcim súdnictvom, pretože sa väčšinou s nefungujúcimi sudmi ani za život nestretnú. Rovnako drvivá väčšina voličov nie sú investori alebo živnostníci ale bežní zamestnanci, pre ktorých často krát téma ich príjmov konči pri vzťahu k ich zamestnancovi a nejaké zvýšené odvody a dane sú pre nich nič nehovoriacou diskusiou. V ich „Smerackou“ manipuláciou zastretých očiach je štát v celku správne mocenským centrom, pre ktorého pevnosť v podobe modernizácie ozbrojených síl a polície robí Smer viac. SDKU si nemôže dovoliť len prehliadať tieto témy. V prípade, ak SDKU konečne nepochopí, že musí začať oslovovať aj týchto voličov, že musí začať Smer oberať o ich hlasy, tak aj po budúcich voľbách tu bude opäť dominancia Smeru.

Vladimír Bednár

Vladimír Bednár

Bloger 
  • Počet článkov:  147
  •  | 
  • Páči sa:  68x

Píšem tento blog od januára 2007. Prvý krát som publikoval v roku 1998 v časopise Apológia (predchodca časopisu Ministerstva obrany - Obrana). Tento blog bol citovaný v odborných a laických médiach na Slovensku (SME, Denník N, Trend, Aktuality.sk a ďalšie) v Iráne, Číne, Česku a Maďarsku. Tento Blog nie je jazykovo korigovaný. Zoznam autorových rubrík:  Ministerstvo obrany SRModernizácia OS SRSpravodajské službyObranné plánovanieBezpečnost. a obranná politikaMedzinárodná politikaIné

Prémioví blogeri

Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
Juraj Karpiš

Juraj Karpiš

1 článok
Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Jiří Ščobák

Jiří Ščobák

752 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu