reklama

Čo minister Glváč zamlčal

Ministerstvo obrany podpísalo zmluvu s RSK MiG na prevádzku lietadiel Mig 29 AS. Cieľom  tohto kroku bolo získanie času na ďalšie jednanie so švédskou stranou o prípadnom prenajme lietadiel Saab JAS 39 Gripen.

Písmo: A- | A+
Diskusia  (32)

V súvislosti s budúcnosťou nadzvukového letectva, vzdušných síl, OS SR sa mimo týchto dvoch alternatív spomínala aj možnosť prenájmu F-16 C/D ktorá však podobne ako v Českej republike bola od začiatku outsidrovaná. Ministerstvo obrany však malo podstatné viac možností ako zabezpečiť budúcnosť nadzvukového letectva. 

Prevádzka Mig 29 AS bez ruských firiem

Napriek tomu že slovenské Migy 29 majú dostatočnú životnosť aby boli prevádzkované minimálne do roku 2020. Aj ich technické možnosti odpovedajú hlavnej úlohe týchto strojov a to je vykonávanie air policingu nad územím SR. Migy majú jeden zásadný nedostatok. Hlavných dôvodov prečo je nutné Mig 29 nahradiť je naša závislosť pri ich prevádzkovaní od Ruska ktoré Slovensko ako členskú krajinu NATO označuje dlhodobo za svojho nepriateľa. Tento fakt je aj jeden s hlavných argumentov Ministerstva obrany pri odôvodnení jednania so švédskou vládou (jednanie s švedskov vládou je spôsob ako obísť povinnosť vykonať verejné obstaranie) respektíve Saabom. Ministerstvo obrany má však aj inú možnosť ako ďalej prevádzkovať Migy a to aj bez pomoci ruských firiem. Napríklad generálne opravy leteckých motorov RD-33 môžu mimo ruských firiem zabezpečiť aj firmy poľské. Nedávno túto alternatívu prejednával bulharský parlament pre zabezpečenie servisu bulharských Migov 29 (ratifikáciou prejednávanej zmluvy by sa Slovensko stalo poslednou krajinou NATO ktorá by pri prevádzke nadzvukového letectva bolo závislé na Rusku!). Poľské firmy pritom ponúkajú rovnakú cenu na generálnu opravu ako RSK MiG (cca 1 mil. eur za generálnu opravu jedného motora, ročne ich potrebujeme vykonať 3 až 5). Podobne je dostatok firiem ktoré môžu zabezpečiť údržbu avionických časti. Napríklad spoločnosti z Nemecka, Poľska alebo Izraela. O údržbu drakov sa môže postarať niekoľko ďalších firiem z členských krajín NATO alebo ich spojencov. Ďalšia prevádzka Migov 29 AS je pritom nateraz efektívnejšia možnosť ako zabezpečiť ochranu na vzdušného priestoru Slovenskej republiky ako prostredníctvom menšieho počtu Gripenov.

SkryťVypnúť reklamu
Článok pokračuje pod video reklamou
Kokpit KAI FA-50. Napriek tomu že je FA-50 je o viac ako polovicu lacnejší ako Gripen jeho vybavenie a možnosti sú skoro rovnaké.
Kokpit KAI FA-50. Napriek tomu že je FA-50 je o viac ako polovicu lacnejší ako Gripen jeho vybavenie a možnosti sú skoro rovnaké. (zdroj: ROKAF)

KAI FA-50 za menej ako polovicu ceny Saab JAS 39 Gripen

Dôvodom prečo by mali OSSR nadradiť Mig 29 AS je mnoho. Mig 29 je značne technicky zaostalý. Mimo nadštandardných manévrovacích schopností ktoré sú však v modernom vzdušnom boji prakticky nepoužiteľné sa nedokáže vyrovnať svojim západným súperom tej istej generácie ako je F-16, Mirage 2000. O nových typoch ako Gripen, Typhon alebo Rafale už nehovoriac. Technologická zaostalosť Migov 29 AS sa mimo jeho nízkych bojových schopností odrazila aj vo vysokých prevádzkových nákladoch.

Zatiaľ čo cena Migov je oproti jeho konkurentom skutočne nízka (v roku 2002 sa cena nového Migu 29 A pohybovala na hodnote okolo 300 mil. Sk teda 7,2 mil. eur v cene z roku 2002 a 10,85 mil. eur v súčasných cenách). Ročné prevádzkové náklady týchto lietadiel boli v roku 2014 33 mil eur (letová hodina stála v roku 2002 cca 0,5 mil. sk co predstavovalo 75,4 tis. eur v cenách z roku 2015 a bola následne znížená modernizáciou a prechodom na nový režim údržby v roku 2005-2006 na cca 45,24 tis. Eur). Pre porovnanie prevádzka rovnako starých F-16C stala v roku 2012 22 514 US $ na 1 letovú hodinu (17 068 eur) alebo F-15C 41 921 US $ (31 782 eur). To v prepočte na jednu letovú hodinu robí z Migu 29 vo svojej kategórii bezkonkurenčne najdrahšie stíhacie lietadlo a jeho prevádzková cena je porovnateľná v prípade západných lietadiel jedine s cenou letovej hodiny F-22 Raptor! Napriek tejto technologickej zaostalosti a vysokých prevádzkových nákladov OS SR nemajú dostatok zdrojov ktoré by dokázali zabezpečiť nákup lietadiel Gripen v potrebnom počte na jeho odpovedajúce nahradenie. Existujú však aj iné nadzvukové lietadla ktoré by dokázali plne nahradiť Mig 29. Potreby Vzdušných síl dokáže plne pokryť napr. juhokórejský stroj KAI FA-50. FA-50 napriek tomu že má mierne nižšie letové výkony a nižšiu kvalitu avioniky ako Gripen je neporovnateľne efektívnejší, pretože jeho cena je menej ako polovičná (rozdiel v cene 12 kusov je cca 400 mil US $). Ministerstvo obrany má ďalej dostatok možnosti aby túto cenu efektívne rozložilo na viacero rokov napríklad využitím lízingu, PPP projektu a podobne.

SkryťVypnúť reklamu
reklama

Tieto dva modelové príklady ukazujú že MO SR ma podstatne viac možnosti pri zabezpečení nadzvukového letectva pre vzdušne sily. Tým že súčasné vedenie MO ignorovalo tieto možnosti. Nedokázalo ani znížiť našu závislosť od Ruska ani zabezpečiť najefektívnejšiu náhradu Migov 29. Nezostává len dúfať že z parlamentných volieb ktoré sa onedlho uskutočnia vzíde nové vedenie ministerstva obrany ktoré sa bude viac kvalifikované ako to súčasné. 

Vladimír Bednár

Vladimír Bednár

Bloger 
  • Počet článkov:  147
  •  | 
  • Páči sa:  68x

Píšem tento blog od januára 2007. Prvý krát som publikoval v roku 1998 v časopise Apológia (predchodca časopisu Ministerstva obrany - Obrana). Tento blog bol citovaný v odborných a laických médiach na Slovensku (SME, Denník N, Trend, Aktuality.sk a ďalšie) v Iráne, Číne, Česku a Maďarsku. Tento Blog nie je jazykovo korigovaný. Zoznam autorových rubrík:  Ministerstvo obrany SRModernizácia OS SRSpravodajské službyObranné plánovanieBezpečnost. a obranná politikaMedzinárodná politikaIné

Prémioví blogeri

Milota Sidorová

Milota Sidorová

5 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Iveta Rall

Iveta Rall

87 článkov
Post Bellum SK

Post Bellum SK

74 článkov
Matúš Sarvaš

Matúš Sarvaš

3 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu