Spojeneckej základni sa nevyhneme

Autor: Vladimír Bednár | 26.3.2017 o 18:49 | Karma článku: 11,17 | Prečítané:  6038x

Slovenský a Český minister obrany podpísali 15.2.2017 medzinárodnú zmluvu o vzájomnej spolupráci pri ochrane vzdušného priestoru Českej republiky a Slovenskej republiky.

Táto zmluva sa často krát spomína v súvislosti s potrebou riešiť náhradu MiGov-29 ktorá sa nevyvíja pre Slovensko veľmi šťastne s dôvodu že vláda nevie zabezpečiť dostatok potrebných zdrojov. Bohužiaľ prezentovanie tejto zmluvy, ako riešenie tohto problému je zavadzaním občanov, ktoré často používa nielen Ministerstvo obrany, ale bohužiaľ ho prevzalo aj časť odbornej verejnosti. Aby sme zdokumentovali že tato zmluva nemôže zabezpečiť ochranu vzdušného priestoru SR, predstavme si nasledujúcu jednoduchú modelovú situáciu.

 

Za menej ako 30 minúť v jadrovej elektrárni

9:00 stredoeurópskeho času ma priletieť na medzinárodné letisko v Užhorode dopravné lietadlo. Ide o starší Boeing 737-200, teda najbežnejší typ lietadla v globálnom meradle. Lietadlo však nezačne klesať na priblíženie, ale pokračuje v lete pôvodnom kurze smerom k štátnej hranici SR. Štátnu hranicu a teda aj hranicu riadeného vzdušného priestoru FIR (Flight Information Region) prekoná nad povinným hlasným bodom MALBE juhovýchodne od obce Inovce v letovej hladine FL 340 (10350 m) rýchlosťou 430 kn (teda necelých 800 km za hodinu).

Oblastne stredisko riadenia vzdušného priestoru ACC (Area Control Center) Bratislava začne riešiť vzniknutú situáciu. Snaží sa nadviazať spojenie s lietadlom a v súlade s leteckými predpismi na núdzovej frekvencii 121,5 a 243 MHz. Pokus zopakuje avšak neúspešné. O vzniknutej situácii informuje CRC vo Zvolene (Control and reporting center), pričom automatizovaný systém túto informáciu prenesie do CAOC Uedem (Combined Air Operations Centre). V tomto nemeckom mestečku neďaleko holandských hraníc dôstojníci CAOC majú na obrazovkách okrem grafického znázornia vzdušnej situácie nad celou severnou Európou od Anglicka po Pobaltie aj informácie o dostupnosti jednotlivých QRA (Quick Reaction Alert) ktoré môžu použiť. QRA je vždy 24 hodinová pohotovosť dvojice nadzvukových lietadiel a príslušného personálu pripravených na zásah voči prípadnému narušiteľovi vzdušného priestoru jednotlivých krajín NATO. Následne starší dôstojník pohotovostnej zmeny CAOC rozhodne o nasadení dostupnej QRA a vyhlási takzvaný Alfa scramble. Keďže pre tento prípad nebude dostupná QRA zo Sliača informuje CRC v Českej republike ktoré leží v obci Hlavenec a následne sa rozoznie siréna na letisku Čáslav asi 50 km východne od Prahy, ktoré je domovom 21. Základne taktického letectva Českých vzdušných síl. CRC potom požiada ACC Praha aby začalo vyprázdňovať vzdušný priestor na plánovanej trase letu zasahujúcich Gripenov.

V tom čase sa náš Boeing 737 blíži k Michalovciam a pokračuje smerom na Košice.

Po zaznení sirény na letisku sa piloti vystrojujú. Vystrojovanie trvá približne 4 minutý. Zatiaľ sa pohotovostný technici presúvajú do hangárov a otvárajú jeho dvere. Vo vnútri hangárov čakajú pripravené Gripeny. Každý s nich je vyzbrojený dvomi AIM-9L a 27 mm kanónom Mauser s 120 nábojmi. Zároveň WOC (Wing Operational Center) zostava od CAOC prvé informácie o povahe a vlastnostiach cieľa a parametroch zásahu. Po vystrojení nasleduje preprava pilotov do hangárov k svojim Gripenom. Nasleduje prikutrovanie a zrýchlená predletová príprava. Procedúra pokračuje komunikáciou s WOC ktorý predá informácie o ciele a charakteru zásahu. Piloti až doteraz nevedia či nejde náhodou o cvičný poplach tzv. T scramble. Po predletovej príprave nasleduje komunikácia s TWR (ToWeR) a povolenie na vzlet. Beží 17 minúta od kedy Boeing 737 vstúpil do Slovenského vzdušného priestoru. 17 minút je priemerná doba po akú sa dopravne lietadla zdržujú nad územím SR. Potom lietadla vyrážajú na runway a vzlietajú smerom severozápad. Lietadla po chvíli dosiahnu stúpavosť 200 m/s ktorá bude postupne klesať.

Zatiaľ náš Boeing v 6 minúte preletel ponad Košice v 10 minúte letel nad Rožňavou a v čase vzletu Gripenu sa pohyboval nad Klokočou. Na pravo od lietadla môžu testujúci vidieť Zvolen kde sídli veliteľstvo Vzdušných síl a ďalej je Sliač a v najbližších zodolnených krytoch sú v súčasnej dobe uložene naše pohotovostné MiGi -29 AS držiace našu QRA.

Obidva Gripeny po vzlete sa spoja s CRC českých vzdušných síl ktoré im poskytne navedenie počas ich letu nad vzdušným priestorom ČR, lietadla prevádzajú obrat smerom na bod stretnutia a stúpajú do rovnakej letovej hladiny akú ma Boeing. Tu dosiahnu niekde pri Chrudimi. Pri vzlete a následnom stúpaní spotrebúva motor Gripenu každú minutú viac ako 240 litrov leteckého paliva. Každý s Gripenov mal pri štarte plne vnútorné nádrže a podvesenú centrálnu prídavnú nádrž, to všetko s celkovou kapacitou 4100 l. Následné zrýchľujú na nadzvukovú rýchlosť. Tú dosiahnu v 21 minúte. Vtedy letia nad Ždárskymi vrchmi.

Boeing zatiaľ preletel Štiavnické vrchy a pohybuje sa smerom na Nitru a Bratislavu. V 23 minuté by mohol zasiahnuť jadrovú elektráreň v Mochovciach, 27 minúte by mohol zasiahnuť Duslo Šaľa a v 29 minúte jadrovú elektráreň Jaslovské Bohunice. Všetko sú to trvalo zakázané letové oblasti (LZ P - Prohibited Area) pretože prípadná letecká nehoda by mala rozsiahle následky. Našťastie však Boeing pokračuje vo svojej letovej hladine s rovnakou  cestovnou rýchlosťou ďalej.

 

Gripeny nedoletia včas

Gripeny zatiaľ pokračujú rýchlosťou 900 kn (1670 km/h) smerom k vypočítanému bodu stretu. Hranicu SR dosiahnu približne v 25 minúte Po prekročení hranice ich navedenie preberie CRC zo Sliača. V tomto čase by oboje Gripeny mali mať náš Boeing na obrazovkách zobrazujúcich výstupy radarov. Nad Záhorím začnú spomaľovať a budú navedené severne od letového kurzu Boeingu aby ho mohli obletieť a priblížiť sa k lietadlu v súlade s medzinárodným leteckým predpismi od chvosta Boeingu. Na začiatku spomaľovania bude Boeing vo vizuálnej dohľadnosti pilotov Gripenu. Stále však nemôžu proti nemu nijakým spôsobom zasiahnuť.

Zatiaľ Boeing pokračuje v lete po svojej trase. V 24 minúte preletí Nitru, 29 minúte je pred Bratislavou a v 30 minúte prelietava Petržalku a odlieta smerom na Viedeň.

Gripeny zatiaľ začnú vykonávať obrat a otočia sa o 180 stupňov a na základe rozkazu CAOC Uedem odlietajú podzvukovou rýchlosťou smerom k Časlavi. Nikdy sa nemohli pokúsiť o vizuálnu komunikáciu s Boeingom podľa medzinárodných dohovorov. Nikdy nemohli proti Boeingu zasiahnuť. Minister obrany (Národná vládna autorita) ktorý by mal rozhodnúť o prípadnom prerušení letu nikdy nemôže vydať žiadne rozhodnutie. So sarkazmom možno povedať že maximálne tak môže oprasiť prach padajúci na túto medzinárodnú zmluvu. Vzlet Gripenov bol zbytočný. Toto všetko si uvedomujú aj dôstojníci v Uedeme a preto nad Slovensko lietadla posielať nebudú. Nebudú zbytočne ohrozovať ochranu ostatných oblasti za ktoré sú zodpovedný.

 

 

Boeing sa pohyboval nad územím SR 30 minúť. O celých  13 minút dlhšie ako je priemerný čas pobytu dopravných lietadiel v našom vzdušnom priestore. Išlo o staršie a pomalšie dopravne lietadlo ktoré sa nijakým spôsobom nesnažilo vyhnúť stretu s Gripenmi, ani robiť obštrukcie v tomto procese napríklad klamlivou komunikáciou. Nešlo o rýchle vojenské lietadlo ani nízkoletiaci ciel ktorý sa snaží vyhnúť detekčným prostriedkom.

Napriek tomu Gripeny nemohli nijakým spôsobom zasiahnuť proti tomuto lietadlu. A práve preto zmluva z ČR nemôže zabezpečiť ochranu vzdušného priestoru SR. Samozrejme, niektorým z vás napadne že České vzdušné sily môžu operovať priamo zo Sliača, tak ako to v minulosti predviedli počas misii nad Pobaltím a nad Islandom. České letectvo ale nemá dostatok strojov aby trvalo udržalo čo i len 4 stroje na Sliaci. Česi totiž majú len 14 Gripenov pričom len 12 jednomiestnych je možné nasadiť do QRA. Ani tento počet nie je konečný, pretože mimo iného servisná zmluva garantuje českému letectvu 60 % hranicu letuschopnosti Gripenov. České letectvo by tak počas doby kedy by malo Gripeny umiestnené na Slovensku muselo zásadne obmedziť výcvik vlastných pilotov. Takýto stav dôkazu české vzdušné sily  udržať len krátkodobo cca na 6-9 mesiacov.

 

Spojeneckej základni u nás sa nevyhneme

Jediným riešením tak nateraz je buď urýchlené obstaranie potrebného počtu nových lietadiel. Avšak bohužiaľ aj kedy dnes Ministerstvo obrany podpísalo zmluvu na prenájom potrebného počtu nadzvukových lietadiel. Do konca plánovanej životnosti MiGov-29 v roku 2020 nové stroje nebudú v žiadnom prípade schopné zabezpečiť ochranu vzdušného priestoru SR. Lebo 2-4 roky bude trvať len nadobudnutie príslušnej operačnej spôsobilosti nových strojov. Alebo v druhom prípade akceptovať umiestnenie spojeneckých vzdušných síl na našom území. Toto riešenie však musí odobriť aj vojenský vybor NATO, tak ako to odobril v prípade Pobaltia a ďalších krajín. Opäť je na mieste už teraz požiadať vojenský výbor NATO o odsúhlasenie tohto riešenia pretože naši spojenci sa budú musieť na umiestnenie svojich síl na našom území pripraviť. O povinnosti otvorene informovať  občanov už nehovoriac. Tu si však treba uvedomiť že sa už minula doba kedy môžeme čerpať výhody spoločnej obrany bez toho aby sme za to ponúkli spojencom ekvivalentnú náhradu. Najme ak si každý veľmi rýchle uvedomí že ak by sme dodržiavali naše záväzky v oblasti rozsahu obranných výdavkov ku ktorým sme sa zaviazali, ozbrojene sily by mali dostatok zdrojov potrebných naďalej udržiavať spôsobilosť nadzvukového letectva. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

To, čo predviedli Nemci a Taliani, je veľká hanba futbalu, tvrdil Hapal

Tréner národného tímu do 21 rokov Pavel Hapal bol plný emócií.

PLUS

Trinásť rokov trpí epilepsiou. Na Slovensku jej nedokázali pomôcť

Návšteva neurológa sa zmenila na sexuálne obťažovanie.

ŠPORT

Mladí Slováci skončili na ME v Poľsku

Z druhého miesta postúpilo Nemecko.


Už ste čítali?