Gripen alebo F-16? Bohužiaľ vždy to bude zlé rozhodnutie.

Autor: Vladimír Bednár | 5.7.2017 o 17:14 | (upravené 5.7.2017 o 18:05) Karma článku: 10,69 | Prečítané:  9240x

Potom čo Ministerstvo obrany po verejnom tlaku najprv opustilo plán prenájmu nedostatočného počtu lietadiel JAS 39 C/D Gripen ktoré by viedlo k závislosti Slovenska od iných krajín ako aj koketovanie s alternatívou ochrany 

vzdušného priestoru českými Gripenmi z Čáslavi ktoré by pre vzdialenosť základne od územia SR nedokázali zabezpečiť ochranu vzdušného priestoru SR. Nateraz nahradil plán obstarania 12 nadzvukových bojových lietadiel ktoré by nahradili dosluhujúce Mig-29 AS/UBS. Tak ako v predchádzajúcich pokusoch nahradiť Mig-29 ktoré započali už začiatkom 90 rokov! Sa za najväčších favoritov opäť ako mnoho krát predtým považujú lietadlá  JAS 39 C/D Gripen a F-16 C/D . Je to však správna voľba?

Len na stráženie dopravných lietadiel sú Gripen a F-16 zbytočne drahé

Hlavnou úlohou nadzvukových lietadiel vzdušných síl OS SR je zabezpečovať nepretržitú ochranu a obranu nedotknuteľnosti vzdušného priestoru Slovenskej republiky v rámci vzdušného priestoru Aliancie (NATINAMDS - NATO Integrated Air and Missiles Defence System). Táto definícia obsahuje široký  rozsah činnosti od air polici po udržanie vzdušnej nadvlády v prípade vojenského ohrozenia vzdušného priestoru SR. Tento široký rozsah činnosti umožňuje pristúpiť k zabezpečeniu ochrany vzdušného priestoru odlišnými prístupmi. Minimalistickým prístupom môže byt zabezpečenie len spomenutých uloh air policingu. V takom prípade postačuje ak zvolený typ ktorý nahradí Migy 29 AS/UBS bude dosahovať patričnú nadzvukovú rýchlosť, bude mať kanónovú výzbroj a bude vyzbrojený PLRS krátkeho dosahu. Samozrejmou podmienkou je aj odpovedajúce avionické vybavenie. Tieto podmienky spĺňa napríklad juhokórejský typ FA-50 a to pri výrazne nižších obstarávacích nákladoch, ako v prípade Gripenu alebo F-16. Nevýhodou minimalistického riešenia je že by Slovensko de facto rezignovalo na ochranu vzdušného priestoru v prípade vojenského ohrozenia a bolo by nutné prenechať túto úlohu naším spojencov, čo by mimo iného bolo napr. aj v rozpore s č.3 severoatlantickej zmluvy. Bohužiaľ vzhľadom na vzrastúce riziko vojenského konfliktu v Európe predstavuje táto alternatíva nezodpovedné rozhodnutie.

 

 

Gripen a F-16 nebude stačiť

Na opačnej strane náročnosti úloh je udržanie vzdušnej nadvlády v prípade priameho vojenského ohrozenia územia SR. V tomto prípade nejde ani tak o splnenie série technických parametrov ako vyspelosti celkovej koncepcie. Gripen a F-16 sa nad svojimi konkurentmi snažili víťaziť rozširovaním priestoru v ktorom lietadlo mohlo efektívne ničiť nepriateľské lietadlá tak aby na to nepriatelia nemohli efektívne odpovedať. Toto sa najprv dialo rozširovaním uhlu v ktorom mohli lietadla odpaľovať svoje riadené strely tak aby nebolo potrebné manévrovať z lietadlom a neskôr predlžovaním vzdialenosti na ktorú bolo možné lietadla zostreľovať. Efektivita tejto koncepcie sa potvrdila v mnohých konfliktoch od súbojoch izraelského letectva so sýrskym nad Libanonom až po súčasné dianie nad Sýriou. Avšak koncom 70. rokoch sa objavila nová technológia ktorá umožnila zmeniť  tuto koncepciu o nový rozmer. Pri vývoji nových strojov už nebolo cieľom zasiahnuť nepriateľa čo najskôr ale čo najviac znížiť schopnosť nepriateľa zisťovať  prítomnosť vašich lietadiel. Táto koncepcia ktorá je charakteristická pre lietadla 5. generácie zásadne zmenila spôsob vzdušného boja. Pretože to čo nevidíte, nemôžete zostreliť. Je pochopiteľné že takáto schopnosť dáva zásadnú prevahu nad inými lietadlami. Jediné dostupne lietadlo 5. generácie F-35 napriek tomu že nebolo prioritne konštruované na vzdušný boj malo splniť požiadavku aby bolo 15 x efektívnejšie vo vzdušnom boji ako lietadla 4. generácie.  Skutočná reálna efektivita F-35 sa ukazuje byť ešte vyššia. Napríklad pri cvičných súbojoch na tohtoročnom cvičení Red Flag dosiahol pomer víťazstiev F-35 A nad F-16 N pomer 20:1! Ešte väčšiu prevahu vo vzdušnom boji by tento typ mal proti Migu-29 SA z výzbroje OS SR.

 

 

Robíme stále tie isté chyby

Táto prevaha v efektivite zároveň dokumentuje prelomovú technologickú bariéru ktorá znemožní efektívne nasadenie lietadiel 4. generácie proti lietadlám 5. generácie. Veľmi zjednodušené možno povedať že lietadla 4. generácie sa veľmi rýchlo menia na zastaranú hrbu šrotu . Pritom už v súčasnej dobe sa lietadla 5. generácie rýchlo šíria. Nateraz už 11 krajín vlastní lietadla 5. Generácie a tento počet bude ďalej rásť, pretože mnohé krajiny budú musieť efektívne odpovedať na prípadné vlastníctvo tejto technológie súperiacou stranou . Toto je dôležitý aspekt aj s pohľadu modernizácie vzdušných síl SR, pretože po neuváženom nákupe lietadiel  Gripen alebo F-16 by Slovensko muselo čeliť tlaku nahradiť tieto lietadlá ešte pred ukončením ich technickej životnosti čo by znamenalo mrhanie finančnými prostriedkami. Slovensko pritom takúto situáciu už zažilo. Už začiatkom 90. rokov si velenie Československej armády uvedomovalo že Mig -29 A  nie je schopný obstáť v modernom vzdušnom boji vedenom za hranicou vizuálneho dohľadu. Preto rozhodlo o jeho skorom nahradení  vhodným západným tipom. Po rozdelení Československa, Slovenská armáda opustila tento plán a znovu obnovila napriek prekonanej koncepcii zavádzanie Mig-29 A/UB. Len pár rokov po prevzatí posledných Migov  OS SR v rámci Modelu 2010 opäť rozhodlo o ich vyradení a nahradení novými viacejúčelovým bojovými lietadlami. Bohužiaľ sa opäť nenašli peniaze na náhradu koncepčne zastaraných lietadiel. Nákupom Gripenov alebo F-16 by sa Slovensko dostalo do rovnakej situácie.  

 

 

Neexistuje dôvod pre nákup Gripenov alebo F-16

Ak pre plnenie úloh air polici sú lačnejšie riešenia ktoré plne dostačujú ako Gripen a F-16 a ak o krátky čas Gripen alebo F-16 nebude mať potrebné schopnosti na udržanie vzdušnej nadvlády neexistuje žiaden racionálny dôvod prečo ich kúpiť. Voľbu na ktorú by sa MO SR málo sústrediť je teda či máme na F-35 A alebo sa budeme musieť uspokojiť len s „strážením dopravných lietadiel“.

Aká je skutočná cena F-35 A

V roku 2008 Nórsko odôvodnilo výber F-35 pre svoje vzdušné sily pred Gripenom práve s dôvodu nižšej ceny F-35 A oproti Gripenu NG. V tomto hodnotení za posudzovali nielen náklady na obstaranie 58 lietadiel (potreba Slovenska 12 ks )ale aj prevádzkové náklady počas plánovanej 35 ročnej životnosti . Pričom náklady na prevádzku 58 ks F-35 boli stanovene vo výške 145 mld. nórskych korún zatiaľ čo u toho istého počtu Gripenu NG  vo výške 165 až 175 mld. Obdobné porovnanie s obdobnými výsledkami bolo realizované aj v ďalších krajinách s tipmi ako napr. F-16, F-18 E/F a podobne.  Pre objektívnosť je potrebné povedať že tieto analýzy sú spochybňované firmami produkujúcimi Gripen a F-16. Už dne je však jasne že prevádzkové náklady amerických F-35 sú nižšie ako slovenských Migov-29. V roku 2015 boli náklady na 1 letovú hodinu F-35 A 42 000 $. Náklady na cca 750 letových hodín Mig-29 AS/UBS 33 mil. eur. Ak Slovensko dokáže prevádzkovať MiG-29 dokáže teda prevádzkovať aj F-35. Zostava teda len nájsť  zdroje na ich nákup. Jeden kus F-35 z súčasnej výrobnej série stoji 94,6 mil. $.  To nie je malá suma.  Pri týchto cenách by 12 lietadiel a 30 ročná prevádzka stal v prípade F-35 cca 2350 mil. eur  zatiaľ čo napríklad v prípade prenájmu Gripenov cca 1750 mil. eur. To všetko pri súčasných cenách.  Náklady na nákup a prevádzku F-35 A však budú ďalej klesať. Naopak náklady na prevádzku Gripenu alebo F-16 budú s časom len rásť. F-35 A však nemusí slúžiť len 30 rokov. USAF očakáva že F-35 A bude slúžiť 40 rokov. To ďalej znižuje rozdiel medzi F-35 A a staršími tipmi. 

 

 

V tomto kontexte sa nákup Gripenu alebo F-16 javí ako veľmi zle rozhodnutie. Rozdiel v cene je minimálny ak dokonca F-35 na konci nebude lačnejšia a na rozdiel od Gripenov alebo F-16 dokáže zabezpečiť pokrytie všetkých požiadaviek na dobu dlhšiu ako 30 rokov. Takže ak sa rozhodujeme medzi Gripenom a F-16 musíme skonštatovať.

Nech už vyberieme Gripen alebo F-16  vždy to bude zle rozhodnutie. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Faktúra za Kiskove lety stojí na vode

Premiér Robert Fico sa už takmer mesiac vyhráža tým, že pošle Andrejovi Kiskovi faktúru na takmer milión eur za lety do Popradu.

KOMENTÁRE

Faktúra za Kiskove lety pripomína šmejďácku historku

Niekto sa pokúša navodiť dojem, ako keby sa jednotlivé lety nemuseli schvaľovať.


Už ste čítali?