Koľko F-16 naozaj potrebujeme

Autor: Vladimír Bednár | 16.7.2018 o 18:17 | Karma článku: 10,10 | Prečítané:  13083x

Bezpečnostná rada a vlády SR 11.07.2018 prijala rozhodnutie o nákupe 14 ks F-16 Block 70/72. Toto rozhodnutie vyvolalo silné reakcie ohradzujúce sa najme k prístupu Ministerstva obrany SR k transparentnosti tohto rozhodnutia.

Nasledujúce riadky nebudú o tom ktorý stroj je lepši, pretože z dvojice F-16 V a Gripen C/D je F-16 lepšia. Nebudú ani o tom či skutočne potrebujeme nadzvukové lietadla, pretože ich jednoznačne potrebujeme. Nebude ani o počte lietadiel ktoré potrebujeme lebo ich naozaj potrebujeme 14. Bude o amaterizme a neschopnosti. Neschopnosti Ministerstva obrany zdôvodniť svoje potreby.

Pár hodín pred schválením tohto rozhodnutia vláda zverejnila neutajovaná časť analytického materiálu. V spomínanom materiály sa v časti 4. argumentuje prečo Ozbrojené Sily SR musia disponovať 14 ks nadzvukových lietadiel, pričom argumentácia sa nesie v 3. argumentačných rovinách.

1. argumentačnou rovinou je rovina výpočtu strategických dokumentov ktoré definovali počet potrebných lietadiel. Samozrejme výpočet dokumentov ktoré stanovujú počet lietadiel bez zdôvodnenia ako autori príslušných dokumentov k nemu prišli nemá žiadnu argumentačnú hodnotu.

 

Ministerstvo obrany nevieme ani spočítať koľko pilotov bude na lietadlách lietať

2. argumentačnou rovinou je výpočet počtu lietadiel podľa potreby nalietať istý počet letových hodín. V dokumente je uvedené že na zabezpečenie plnohodnotného plnenia úloh ochrany a obrany vzdušného priestoru SR a integrovaného systému obrany NATINAMDS, súčinnostných úloh podpory a výcviku je potrebné dosiahnuť minimálny počet 15 vycvičených operačných pilotov viacúčelových taktických lietadiel (pravdepodobne sa myslí vycvičených na úroveň Combat Mission Ready).  Ročný požadovaný nálet na pilota pritom stanovuje dokument „Allied Command Operations Forces Standards, Volume III – Air Forces“ v rozsahu 180 LH z toho 40 LH je možné absolvovať na letovom simulátore).

       Pre zabezpečenie požadovaného náletu 140 LH na operačného pilota taktického lietadla je podľa Ministerstva obrany SR potrebné dosiahnuť minimálny celkový ročný nálet 2100 LH ročne, ktorý je možné splniť s počtom 14 viacúčelových taktických lietadiel. Priemerný ročný nálet na súčasné viacúčelové taktické lietadlá sa pohybuje v rozsahu 150 letových hodín.

V skutočnosti však je potrebné mať k dispozícii výrazne väčší počet pilotov pretože mimo spomínaných 15 operačných vycvičených pilotov je potrebné mať minimálne ďalších minimálne 5 pilotov vo výcviku ktorý musia nalietať svoje letové hodiny. Je teda potrebné dosiahnuť nálet aspoň 2800 letových hodín ročne. Zároveň priemerný nálet lietadiel nie je ako sa v analýze spomína 150 h na lietadlo ale výrazne vyšší. Napríklad F-16 USAF nalietajú ročne cez 200 letových hodín. Teda pre zabezpečenie výcviku potrebného počtu pilotov je potrebné disponovať 14 F-16.

 

 

Ministerstvo obrany ani nevieme spočítať koľko operačne spôsobilých lietadiel potrebuje

3. argumentačnou rovinou je výpočet počtu lietadiel podľa potreby disponovať istým počtom  prevádzkyschopných lietadiel. Spomenutá analýza argumentuje tým že priemerná schopnosť leteckej techniky (podľa štatistík USAF) je 70 % pričom zo 14 strojov je tým pádom schopných 10 lietadiel. Pod pojmom schopných autori analýzy asi myslia súčet takzvaných plne operačne schopných (Full mission capable) a čiastočne operačne schopných (Partial mission capable) pretože ich súčet v štatistikách USAF odpovedá 70 % takzvaných letuschopných strojov (V analýze UHP MF SR bol tento parameter nesprávne uvedený vo výške 50 %) . Pričom týchto lietadiel je v dokumente rozdelených nasledovne:

  • lietadlá zaradené do pohotovostného systému                                      3 (2 + 1 záloha)
  • lietadlá na periodických prácach                                                            3
  • dostupné lietadlá na letecký výcvik                                                       4-5

Opäť sa autori dopustili hrubej chyby, pretože lietadla na periodických prácach samozrejme nie sú ani čiastočne operačne schopné. Správny výpočet vy mal vyzerať takto

  • lietadlá zaradené do pohotovostného systému                                      3 (2 + 1 záloha)
  • dostupné lietadlá na letecký výcvik                                                       4-5

Teda schopne prevádzky 8  teda je potreba minimálne 10-12 lietadiel. Presne takýto výpočet sa použili pre určenie potrebného počtu strojov vzdušné sily Maďarska a Českej republiky s rozdielom že pre pohotovostný systém bolo určených 4 lietadla (2 + 2 záložné) a ďalšie 4 pre výcvik. Nákup ďalších 2 lietadiel nad 12 do 14 obstaraných strojov zdôvodnili v Česku a Maďarsku potrebou disponovať ďalšími 2 strojmi ktoré tvoria rezervu pre prípad straty jedného alebo viacerých lietadiel pri haváriách ktoré počas 30 ročnej prevádzky isto nastanú.

„Amatéri“ lepší ako „profesionáli“ ministerstva obrany

Čo nakoniec dodať. Samotná analýza ukážka buď hrubého amaterizmu alebo cielenej manipulácie nielen v 4. časti ale v všetkých jej častiach. Ministerstvo obrany SR v prípade určenia počtu potrebných strojov podľa objemu potrebného ročného náletu dokázalo správne určiť len jeden s troch parametrov a v prípade určenia počtu strojov podľa takzvanej schopnosti nedokázalo ani odpísať od našich západných susedov kde im v tom nebránila ani jazyková bariéra. Navyše argumentácia MO SR že odborná debata nemohla byt verejná pretože verejnosť nie sú odborníci, dostáva nový kontext. Bohužiaľ kvalita tejto analýzy je taká, že keď bude podobnú analýzu budúcnosti písať Ministerstvo obrany SR. Bude lepšie ak ju napíšu „amatéri“ ako „profesionáli“ z Ministerstva obrany SR. 

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Mistrík odstúpil z prezidentského súboja, podporil Čaputovú

Mistríkovo rozhodnutie ocenil aj prezident Kiska a tiež podporil Čaputovú.

KOMENTÁR PETRA TKAČENKA

Toto by Čaputová nemala zahodiť

Po dvadsiatich rokoch môže prvé kolo vyhrať blok mimo Smeru a HZDS.

AUTO

Prichádza malé SUV Škoda Kamiq. Aké sú naše prvé dojmy?

Zaboduje priestorom aj bohatou výbavou.


Už ste čítali?