Načítavam moment...
Momentálne nie ste prihlásený

10 najčastejších neprávd spojených s vozidlom BOV Vydra (Späť na článok)

Pridajte priamu reakciu k článku


Hodnoť

Pár poznámok pre autora

Srdečne pozdravujem, pán Bednár. Celkom dobrý článok, prehľadný. Ale podobne ako Vy konštatujete, že niekedy je argumentácia neúplná, aj Váš článok nie je celkom presný a založený výhradne na exaktných porovnaniach. Bohužiaľ aj vzhľadom na postup MO SR sa celá diskusia preniesla z časti aj do emocionálnej roviny. Hlavný problém je, že MO SR nie je ani schopné ani ochotné riadne vyargumentovať celý projekt, predložiť fakty a argumenty. Fakty z časti absentujú aj vo vašom článku. MO S nereagovalo na celý rad jasne formulovaných pripomienok z MPK. Napr SPOLU dalo celkom 15 pripomienok, z toho 12 zásadných. MO SR na ne vôbec nereagovalo. Keby ich riadne spracovalo a doplnilo požadované informácie, mohlo predísť pochybnostiam. Ide o takmer pol miliardy a občania majú na to právo! Nie je predsa podstatný názor blogerov ako Vy alebo ja, ktorí podporujú alebo nepodporujú projekt. MO SR je povinné ho riadne zdokumentovať, nie sa spoliehať na obhajobu tretími stranami. A vláda sa naopak nemusí riadiť názorom odporcov, ale musí mať istotu, že MO riadne všetko zdokumentovalo a rozptýlilo pochybnosti. Pán Bednár, skúste si prečítať moje posledné dva príspevky k tejto téme na mojej fanpage Generál Pavel Macko. Jednak tam primárne hovorím o interoperabilite a jednak požadujem porovnanie SCIPIO a VYDRA na základe skutočných parametrov. Bez toho porovnávame len na základe pocitov a nie technických dát a skutočných cien a zhodnotenia pomeru CENA/VÝKON. Rovnako aj vo vašom článku je niekoľko nepresností, resp. deklaratórnych tvrdení. Mimochodom, požiadavky na ťažkú mechanizovanú brigádu nie sú tak ako to opisujete, ale sú jasne dané štandardami NATO v tzv. Capability Statements and Codes, NATO Forces Standards, VOLUME VII (Volume VIII). Ak MO SR všetko riadne zdokladuje a vyargumentuje, potom nemám najmenšie námietky s výnimkou zle nastavených priorít. Ak však MO dodatočne doplnilo materiál o teoretickú úvahu ako by dosiahlo stupeň balistickej ochrany pre ťažkú mechanizovanú brigádu a na základe toho zavedie takýto zbraňový systém do výzbroje, je to absolútne nekorektné a neprípustné. Vozidlo bolo zákaznícky prispôsobované skôr na brigádu stredného typu, takto bolo konfigurované a takto bolo skúšané vo vojskových skúškach. Nemôže teda byť zavedené ako primárna platforma pre ťažkú brigádu, lebo takto nikdy nebolo ani konfigurované ani riadne odskúšané. Nielenže stratí schopnosť plávať a teda celá požiadavka na plávateľnosť, ktorá určite dvihla cenu by bola a priori nezmyselná a nerealizovateľná. Naviac nemôžeme len tak z brucha bez akýchkoľvek skúšok tvrdiť, že nestratí v takomto prípad aj ďalšie operačné a technické vlastnosti a či je bezpečné v teréne, do ktorého bude ako vozidlo ťažkej mechanizovanej brigády a v konfigurácii pre ťažkú brigádu určené. Takže ministerstvo by malo buď priznať, že nie je primárne určené pre ťažkú brigádu a poctivo odpovedať na otázku MF SR, alebo ho nakonfigurovať na ťažkú brigádu, vykonať s ním vojskové skúšky a až potom ho zaviesť do výzbroje a obstarávať. Zmenou predurčenia zo strednej brigády na ťažkú brigádu totiž podstatne meníme podmienky a kategóriou použitia tejto techniky. Takže by sme mali všetci trvať na riadnom vysporiadaní sa s pripomienkami a otvorenými otázkami. To je úloha MO SR, nie verejnosti, opozičných politikov, ani analytikov, ani blogerov.
 

 

Pán macko keby ste nechcel aby slovenskí mladíci zomierali za kapitálové záujmy ako by ste to urobil?
Objednal by ste neexistujúce lietadlá, pochybujem, že budú schopní odladiť softvér ak to neurobili pri F35II od roku 2014, pričo SAAb síce menej krásne graficky spracované ale má to funkčné Distributed Aperture System (DAS), ALIS, MADL.
Vyvíjali by ste vlastný transportér, ktorý nebude načas schopný nasadenia 2019.
Stavali by ste diaľnice tak pomaly ako sa len dá aby nikoho nenapadlo prepravovať techniku cez Slovensko.
dávali by ste za šarže všetko neschopných ľudí.
Wilhem Kanaris
 
Hodnoť

Vydra

Podvozok finsky, kanon sovietsky a PTRS izraelske :-) Ale nie o tom som chcel. Zaujimal by ma nazor autora a pripadne aj pana generala Macka na toto vozidla. Ciste z hladiska bojovych schopnosti. Z clanku som mal dojem, ze vozidlo ma svoje kvality. Su ale dostatocne? Este by som chcel vediet, ci sa koanon 2A42 vyraba licencne u nas. Nieco sa mi mari ze to tak je. Dakujem
 
Hodnoť

re: doplnky

o bodoch 1 a 2 sa zial nema zmysel bavit
bod 3.
poziadavka na prekonavanie vodnych tokov plavanim by mala vychadzat z poziadaviek na POUZITIE/nasadenie vozidla v ramci SYSTEMU a byt posudzovana v ramci hodnotenia VSETKYCH vlastnosti (ano, je pekne povedat, chcem aby plavalo, ale to znamena, ze ak ma korba VYTLAK xxxxx) vozidlo nebude moct byt tazsie ako xxxxx/kk, stratim moznost zvysovat tazisko pretoze by pri plavani hrozilo prevratenie, (resp nebudem moct prekonavat toky so silnejsim prudom)

A najma - aky scenar nasadenia OS predpoklada vyuzitie tejto schopnosti?
(inak povedane)
Co s vozidlom, ktore prekona vodny tok BEZ podpornych jednotiek, bez SHORAD systemov, bez moznosti logistickeho zabezpecenia?


ad 4
tak je to XP, alebo nie?
velmi by pomohlo, ak by ste na zaciatku kazdeho odskeu uviedli jednovetny zaver potvrdzujuci, alebo vyvracajuci tvrdenie.
Pre OS je asi dolezite, ci do vydry nalozite druzstvo, alebo NIE (a tu je odpoved zial jasna.
Pretoze muselo plavat, musela sa obmedzit hmotnost, tym padom kratka kabina, tym padom o dvoch vojakov s vyzbrojov menej... )

ad 5
AK porovnavate s Rosomakom, prosim uviest CISLA.
menej pohyblivy = aky je výkon motora
mensia odolnost voci minam (uviest normu, ktoru splna)
Porovnavanie s Pandurmi, ktorych cena "vyplynula" z korupcnej kauzy https://cs.wikipedia.org/wiki/... je ako spominat "povraz v dome obesencove"
inak povedane, ak je Vas zaver, ze vydra ma porovnatelny lepsi pomer cena/vykon ako systemy v susednych krajinach a spominat Pandur, kde sa hovori o predrazeni takmer 100 milionov Ceskych korun na kus voci porovnatelnym Portugalskym je take... no v jednom jazyku maju na to termin chucpe ;-) ako keby ste sa stavali na vyplatnu listinu SNS...


ad 7:
o kolko sa navysi cena riesenia pri aplikacii keramiky?

ad 8
2A42 predpokladam, že zastaralosť zo strany kritiky nie je vzťahovaná k dátumu, keď išla dokumentácia do výrobného závodu, ale v spominánom STRELIVE, keďže dostojnika akosi primárne nezaujíma čo robí kanón vo veži jeho vozidla, ale skôr čo robi projektil/munícia v zóne dopadu :-)
Primárny zákaznik (nie nie sú to OS SR ;-) sa rozhodol, že túto schopnosť bude riešiť v ráži 57mm. (a na stranke nasich partnerov v aliancii v ráži 40mm, kde je k dispozícii i (áno, drahé) teleskopické strelivo ). Takže by som nehovoril o neznalosti. Iba problemom v ramci citania s porozumenim
2A42 je dané vlastnictvom licencie a Turra zase tym, ze ju prislusna slovenska firma ma pripravenu a je pripravena ju zastavat do cohokolvek, co zakaznik zaplati...


ad 10
otazka ma zniet nie aka kategoria ale do akych jednotiek a v akej ulohe?
Ako sa uz viackrat v diskusiach pisalo.
Aliancia (to znamena nasi partneri, na ktorych pomoc pri obrane nasho uzemia sa SPOLIEHAME (resp. bez ktorych je nase uzemie neubranitelne) od nas chcu tazku brigadu). Bude sa moct tento typ stat jej sucastou?
 
Hodnoť

ja ma len jednu otazku:

naozaj potrebujeme nakupovat vojensku techniku?
 
Hodnoť

Všetko keci

to vozidlo nebude nikdy proti nikomu bojovať ,a keby náhodou hej nepomôže mu žiadny pancier ani kánon ,nabalili sa správny ľudia a bodka
 
Hodnoť

Len doplním trošku inak.

Súdruh generálny tajomník služobného úradu MO SR argumentoval proti SAABu tým, že má len jeden motor a kvôli množstvu vtákov v SR nie je vhodný (ani si tento súdruh neuvedomil, akú mal hlbokú pravdu v otázke VTÁKOV, ale v nej nejde o lietadlá) a tak sa kupuje F- 16, ktorý má, světe, div se, JEDEN motor!!!!
Pretože nejde o počet motorov, ide o to, od koho (a za koľko pre Našich) sa nakúpi.
A presne o toto ide aj v otázke OT a v ostatnom v oblasti prezbrojenia.
Za všetkým je len a len kšeft pre Našich. Vie to aj pán Bednár, vie to aj pán generál Macko.
Čím ich názory nechcem spochybňovať, to je v poriadku a v odbornej rovine sú OK, aj keď nie sú vo všetkom totožné a súhlasné.
Len asi z ich úrovne to nechcú takto naplno napísať.
 
Hodnoť

strely SPIKE LR II s dostrelom 5500 km

trochu menej, konkretne 1000x menej
 

tiez som zasol

ze kolko je dostrel, a napisal to len tak skromne, akoby mimochodom.
 
Hodnoť

 

Tak to je trapne ked sa odborna diskusia k takej veci ako obrana pred “osloboditelmi” vedie k blogu na sme.sk.
Za nas laikov, vdaka.
 
Hodnoť

Cena o 1,83 mil EUR vyššia ako pri BVP-M

V predcházajúcom Vašom článku o modernizovaných BVP-M (vz. BPsVI) sme sa v závere dozvedeli nasledovné cit.:

"Vynaložené prostriedky odpovedajú dosiahnutej kvalite

Ak odolnosť vozidla dosahuje cca 85 % odolnosti moderných kolesových BVP , jeho pohyblivosť je plne porovnateľná s modernými vozidlami, dosiahnutá palebná sila vozidla sa opäť pohybuje v okolí 80 % bojových vozidiel vyzbrojených kanónom v raži 30x173 mm a modernizované vozidlo dosahuje 50 % životnosti nových vozidiel zostava konštatovať že pri cene 44,5 mil. eur za 35 ks vozidiel je pomer cena kvalita viac ako porovnateľný s novými vozidlami. Toto konštatovanie by však mohlo evokovať, že je výhodnejšie miesto pripravovaného nákupu vozidiel 8x8 len modernizovať potrebný počet BVP. To by však nebola pravda. Nové vozidlá na kolesovom podvozku umožnia OS SR disponovať novou spôsobilosťou presunu celých práporov po vlastnej osi v krátkom čase od Pobaltia po Balkán."

Paradoxom je, že BOV 8x8 Vydra 2019 za 3,3 mil EUR s balistickou ochranou celokruhovo LEVEL 3 podle STANAG 4569 a odolnosť pri ochrane explózie pod vozidlom LEVEL 4a/b podľa STANAG 4569 (výbuch odpovedajúci 10 kg TNT) dosahuje cenu o +1,83 mil EUR bez DPH vyššiu ako BVP-M s tou istou vežou TURRA-30 COAPS, ktorá rovnako využíva moderné multiplikačné prvky ako napríklad nezávislý zameriavač veliteľa alebo bojový informačný systém, ktoré výrazne zvyšujú bojovú hodnotu a aj cenu avšak BVP-M je za cenu 1,5 mil EUR bez DPH a disponuje STANAG 4569, LEVEL 2 proti kinetickým hrozbám, čo znamená ochrana proti štandardnej strele 7,62x39 používanej v AK-47 avšak čelo korby (vďaka šikmému pancieru) dosahuje LEVEL 3 podla STANAG 4569, tj. predná časť BVP-M za 1,5 mil EUR bez DPH tak odoláva priebojným projektilom 7,62x51 mm s wolframovým jadrom.

Zjednodušene povedané zvýšená protimínová ochrana (až do 10 kg TNT) a inštalácia PTRS pre Spike LR pri BOV 8x8 Vydra 2019 namiesto nižšej protimínovej ochrany (až do 6 kg TNT) a inštalácie PTRS pre Konkurz pri BVP-M si vyžiadala o +1,83 mil EUR bez DPH vyššiu cenu (BVP-M teda dosahuje cca 44,05% ceny BOV 8x8 Vydra) pritom tak BVP-M ako aj BOV 8x8 Vydra 2019 nespĺňajú požiadavky na zaradenie do ťažkej mechanizovanej brigády dané štandardami NATO v tzv. Capability Statements and Codes, NATO Forces Standards, VOLUME VII (Volume VIII).

Pri modernizovanom BVP-M koncepčne z roku 1966 je to ešte pochopiteľné, ale pre BOV 8x8, ktoré má byť vyrábané od roku 2019 neakceptovateľné...
Nie je predsa možné aby obe vozidlá neochránil pancier voči priebojným strelám z ťažkých 12,7mm guľometoch (12,7x108 mm prípadne 12,7x99 mm) ...

Ak by chceli BOV 8x8 Vydra LEVEL 3 podle STANAG 4569 pretransformovať do štruktúry ťažkej mechanizovanej brigády ruka v ruke so stratou spôsobilosti na plavbyschopnosť musí byť vozidlo modulárne modifikované. Táto zmena bude podľa MOSR znamenať nárast ceny o:

• 97 000,-€/vozidlo pre LEVEL 4 podle STANAG 4569,
• 487 500,- €/vozidlo pre LEVEL 5 podle STANAG 4569.

Avšak zvýšenie balistickej ochrany ruka v ruke so stratou spôsobilosti na plavbyschopnosť môže byť využitá aj pri BVP-M napr. MGC-kit a to s prídavným pasívnym pancierovaním na boky, čelo a zadok korby (ochrana proti priebojným projektilom 14,5mm x 114 AP / B32 AP /ťažké gulomety/ s dopadovou rýchlosťou 911 m/s vypálených z 200 metrovej vzdialenosti) podľa LEVEL 4 STANAG 4569.

MGC-kit
link: https://forum.valka.cz/attachm...
 
Hodnoť

Slovenčina

Až na tú slovenčinu je to skvelé. Prečo to nie je hlavná téma spoločenské ho diskurzu?
 

 

Lebo volicom sa tazko vysvetluje ze si do nemocnice musia nosit vlastny hajzlpapier ale kupuju sa BVP za miliony...
Celkom prehladne spisane a da sa s tym aj suhlasit. Len nabuduce si pan Bednar vypnite automaticke doplnanie slov: "...potrebám na ťažkú mechanizovanú divinu ale..." Je tam toho viac...
 


Najčítanejšie


  1. Miroslav Ferkl: Vysnívaný dom Igora Matoviča. 3 936
  2. Martin Ondráš: Mičovskému kolabuje rezort, minister mlčí..... 2 496
  3. Rudolf Pado: Kde sa túla zdravotnícky odpad z celoplošného testovania na Covid-19? 2 365
  4. Jozef Sitko: Je ešte Sulík politikom vládnym či už opozičným? 2 341
  5. Július Kovács: Kotlebovci sa vyhražali Matovičovi smrťou, pred jeho dom doniesli truhlu a vence 1 335
  6. Karolína Olšavská: Vlastnou hlavou 2 - recenzia alebo Ako chutí moc 1 309
  7. Maroš Chmúrny: Škandál u sv. Michala, kus dobrej roboty a nová funkcia 1 136
  8. Peter Gregor: Safari pod Tatrami 1 114
  9. Peter Lacina: Kto vie čo je mastektómia, nech zdvihne ruku 1 039
  10. Roman Kebísek: Časť slovenských rozprávok od Dobšinského sa podobá nemeckým od Grimmovcov 1 031

Rebríčky článkov


  1. Peter Biščo: Pani Iveta Radičová hľadá politickú kultúru terajšej vlády.
  2. Ján Škerko: O výhre, peniazoch a sexe
  3. Jozef Kovalík: Sám
  4. Jan Vaněra: SLOVENSKO-MAĎARSKÉ POHRANIČIE V OKOLÍ RIEKY IPEĽ - 7.11.2020
  5. Miriam Studeničová: Životná potreba svätenia sviatočného dňa!
  6. Peter Ďuroška: Nadácia SPP podporila projekt zrakovo postihnutých športovcov
  7. Michal Kováč: Ako sa IBM zo straty vrátila späť k ziskom
  8. Ivan Čarnogurský: KEĎ SA VLÁDNUTIE STÁVA OBSAHOVO NEPODSTATNÉ
  9. Július Kovács: Dr.Bukovský zľahčuje covid a zarába na tom mesačne okolo 5000 eur, pomôžte mi ho odstáviť
  10. Vladimír Bohm: Prečo deti nechcú chodiť do školy a pohŕdajú učiteľmi?


Už ste čítali?